Selamat Datang

Selamat Datang Ke Laman Perguruan Silat Lintau Yang Asli... Silat Lintau Yang Berasal Dari Tepi Selo, Lintau Buo Utara.

PERTUBUHAN SILAT LINTAU KELANTAN: PERSILEK Headline Animator

Monday 24 September 2012

Muak dengan

Saya muak membaca berita yang tak henti-henti dimainkan di dada akhbar samada online atau offline berkaitan filem yang tersiar di youtube yang dikatakan menghina Nabi tercinta Muhammad SAW. Bukan tujuan saya untuk membela Amerika atau Yahudi tetapi nampaknya kita masih lagi menyalahkan pihak yang tidak ada kena mengena dengan penyiaran filem tersebut.
APA YANG TAK KENA?

Berwaspada dalam menangani jerat permusuhan yang dipasang ini. Umat Islam mesti terus berpegang kepada prinsip ajaran Islam yang benar, seimbang dan sederhana terutama dari segi akhlak dan perlakuan. Sebarang bantahan terhadap apa juga bentuk provokasi tidak harus bertukar menjadi acara ganas dan beremosi sehingga memusnahkan harta awam, kecederaan atau kematian. Jika ini berlaku, kita secara tidak langsung sudah terperangkap dalam jerat permusuhan yang dipasang. Reaksi kita yang radikal dan tidak terkawal mengesahkan bayangan yang difikirkan sesetengah pihak iaitu umat Islam sebagai golongan yang ganas. Oleh itu, berwaspadalah.

Persoalan yang ingin saya utarakan ialah kenapa Amerika, Kristian dan Yahudi yang dituduh dengan bermacam tuduhan sedangkan kes ini merupakan 'isolated case' yang dicetuskan oleh seorang ARAB KRISTIAN? 

Nakoula Basseley Nakoula nama sebenar penerbit dan pengarah filem kontroversi tersebut telah menyamar sebagai seorang Yahudi dengan menggunakan nama Sam Bacille - seorang jutawan hartanah berasal dari Israel.

Baik Sam Bacille, Israel, Yahudi, Kristian dan Amerika, semuanya tidak bersalah dalam hal ini. Lantaran itu, kenapa mereka yang dicaci maki, dihamun, dibantah, diprotes bagai? Bukankah sepatutnya kita mensasarkan kemarahan kita terhadap Nakoula dan keluarganya yang membiayai sepenuhnya pengeluaran video itu?

Nakoula Basseley Nakoula adalah seorang Arab keturunan Qibti Mesir. Walaupun beliau seorang warganegara Amerika, Amerika tidak bersalah dan tidak dapat berbuat apa-apa sebenarnya kerana keadaan undang-undang disana tidak melarang penerbitan seperti itu dilakukan dinegara itu. Oleh itu, kita sepatutnya bekerja secara senyap, mencari mamat Nakoula ni dan sembelih dia. Habis perkara.

Samada kita sedar atau tidak, penghinaan terhadap Nabi Isa (Jesus), Allah (Bruce Almighty), (The Ten Commandments) dan beratus lagi jadual filem telah dikeluarkan tanpa mendapat bantahan dari seluruh penduduk Islam didunia.

Teringat saya pada tahun 1978 dimana TV1 pada waktu itu telah menyiarkan pada hari raya aidilfitri yang pertama filem dengan tajuk 'Lawrence of Arabia'... baru lima minit memasuki cerita itu, darah saya membuak2 marah... tapi tidak kedengaran pula selepas itu ada orang yang membantah dan sebagainya.

KENAPA JADI BEGITU?

Mungkin pada waktu itu, dan sekarang pun, kalau ditayangkan pada umum, masyarakat buat dono (don't know) je, kerana tidak memperhatikan apa yang dikatakan dalam filem tersebut.... Secara halus, mereka telah menghina kita berkali-kali sejak berpuluh tahun lalu TANPA MENDAPAT BANTAHAN... 

Yang bersalah adalah kita... yang membiarkan mereka berbuat sesuka hati... lantaran kita LEMAH. Hari ini, saya BERANI mengatakan bahawa antara ramai yang bising sekarang ini, amat sedikit akan dapat bertahan apabila dihujani peluru... ramai yang akan bertempiaran lari, bersembunyi dibelakang bangunan dan sebagainya... kerana TAKUT MATI...

Mereka tahu..... umat Islam sudah hilang semangat Jihad... hanya segelintir sahaja yang sanggup MATI KERANA ALLAH...

No comments:

Post a Comment