Selamat Datang

Selamat Datang Ke Laman Perguruan Silat Lintau Yang Asli... Silat Lintau Yang Berasal Dari Tepi Selo, Lintau Buo Utara.

PERTUBUHAN SILAT LINTAU KELANTAN: PERSILEK Headline Animator

Friday, 27 May 2011

Lagi... Abg Din ke hospital...

video
video

14 comments:

  1. assalamualaikum tuan, boleh saya tanya siapa abg Din yang begitu diberiperhatian oleh tuan.

    ReplyDelete
  2. Aidah: Saya telah meminta anda menghubungi saya melalui emel namun emel saudara tak kunjung tiba. Anda nampaknya tahu tentang Langkah Tiga. Kalau anda ingin tahu apa-apa lagi selepas ini harap hantarkan emel kepada saya. Saya akan menjawab segala persoalan sekiranya anda telus dengan saya. Terima kasih atas teguran dan harap terima salam persahabatan dari saya. Jangan berlindung lagi. Out with the truth.

    Terima kasih.

    Dr. Kamal Shah

    ReplyDelete
  3. Tuan, langkah tiga yang tuan tujukan dlm video tempoh hari nampak tak kena langkah yang di gayakan, tak sama dengan langkah pak baharom yang saya tahu. benar2 tak sama rupa dan gaya lintau yang pak baharom mainkan.Apa pendapat tuan dalam hal ini.Mungkin tuan main lintau yang lain tapi bukan lintau pak baharom.

    ReplyDelete
  4. tuan , sepanjang pengetahuan saya langkah 3 sahaja yang di ajar oleh pak baharom bagi menghadapi segala sudut serangan dari musuh. ilmu ini telah dapat menyakinkan kepada sipemakainya dari diserang musuh, ini di jelaskan sendiri oleh pak din. Dan sepanjang cerita dari pak din tidak sepatah pun menyatakan ada bentuk langkah-langkah lain sepertimana yang tuan sebut dlm tulisan tuan (langkah 1 - langkah 9). Pada pandangan saya lintau tuan dan lintau pak baharom adalah lintau yang sama sekali tidak sama dari gaya dan rupa langkah. tk

    ReplyDelete
  5. Kamu ni kan Aidah, awak tak tahu la nak kata apa... nak mancing bukan dekat sini tapi di email awak. Faham ke idak ni. Awak tau la apa yang awak buat dan awak tau la langkah Pak Baharom mana rupanya. Kontak awak di email awak dulu le. Sini bukan gelanggang nak berbahas dgn awak OK? Awak dah minta dengan baik tapi mike nak mancing rupa ini pulak. Kalu mike tak kenal awak ni baik jangan mancing. Langkah Pak Baharom ke Pandeka Talib ke, bukan untuk show free gitu je. Betul kan? So, kalau mike ikhlas betul nak tahu apa ke bendanya, kontak je teman melalui emel.

    ReplyDelete
  6. tuan, terpulanglah kepada tuan saya tetap dengan pendirian saya. Bukan nak memancing tapi nak menyatakan yang benar. tuan harus jujur dengan apa yang tuan tahu kenapa pulak nak sorok2 bukan buah-buah rahsia lintau pak baharom cuma langkah 3 permaianan sahaja. apakah tu mengjadi begitu rahsia sedangkan tuan mengakui lintau Pak Baharom dan pernah belajar lintau tersebut.Bagi saya kenapa tak bagi show free kepada umum tu kan satu jariah yang baik untuk tuan.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Kalau ada orang nak tahu, nak belajar ilmu ini, bukan melalui video. Aku dah melalui terlalu banyak cabaran selama tinggal diKelantan ini. Silat Lintau, menurut Tuo Silek dari Luhak Nan Tuo yang berada di Sumatera sekarang ini, TIDAK BOLEH DIRAKAM (DIVIDEOKAN).

    Kamu suruh aku jujur tapi kamu tu yang belum jujur lagi memperkenalkan diri. Ingat, ini blog aku dan aku publish komen kamu atas dasar nak berkawan bukan nak bermusuh tapi kamu tetap nak mendesak MAKANYA aku anggap kamu ingin menjual kepandaian kamu.

    Maaf ya Aidah tapi aku rasa cukup tu cukuplah dan jangan melampau. Saya dah minta cara elok supaya Aidah memperkenalkan diri melalui emel tapi kamu tak mahu. Kamu asik nak ngomen je. So conclusion yang aku boleh buat disini ialah KAMU MEMANG KURANG AJAR.

    Kalau kamu rasa kamu tau langkah Pak Baharom, Langkah Pandeka Talib, Langkah Silat Lintau yang sebenarnya LEBIH DARI AKU yang dah 36 tahun bersilat dan dah lebih 10 tahun menjalankan kajian tentang silat ini, maka aku nasihatkan kamu sekali lagi; hubungi aku di emel yang telah aku berikan. Itupun kalau kamu JUJUR LAH...

    ReplyDelete
  9. Assalam'alaikum tuan, saya tak kurang ajar dan tak menjual kepandaian saya, saya tahu tuan seorang yang mahir dan bijak dalam selok belok perkara ne, dengan tuan, saya hanya menyatakan perkara yang benar, tu saja, tuan tak nak cerita yang sebanarnya. bukan kah tu kurang ajar....... Kita mempamerkan lintau pak baharom bukan Tuo silek atau silek minangkabau,di sumantera yang tak boleh divideokan.Ini kan pula silat lintau yang tuan kata telah tamat belajar dengan Pak Hadi.Tu saja yang saya nak tahu, saya tak perlu nak tahu silat tuo dari minangkabau. Apa perlunya sedangakan silat yang kita belajar ini pun kita tak benar2 kita selidik dan ambil tahu dan kaji. Jika tuan kata silat dari minangkabau tu BENAR YA BENARLAH tapi jangan di kait-kaitkan dengan silat lintau Pak Baharom sebabnaya TAK SAMA DAN TAK SERUPA. Maaf saya pohon kepada tuan yang budiman yang telah bersilat lebih dari 36 tahun.Muga allah swt memberi keberkatan kepada tuan dalam memperjuangkan SILAT.AMIN

    ReplyDelete
  10. Lintau Pak Baharom tu datang dari mana? Lintau Pak Baharom bukan milik Pak Baharom tapi Pak Baharom belajar dengan Pandeka Talib yang berasal dari Sumatera. Siapa yang kurang ajar menyebut Silat Lintau bukan dengan nama asalnya? Siapa yang biadab bila tak mahu memperkenalkan diri. Apa yang kamu hendak dari aku sebenarnya? Tak payahla nak bertengkar dengan aku lagi. Kalau berhajat datang Kelantan, duk semeja, bincang. Jangan hentam orang yang kamu tak kenali lahir dan batin. Kamu baru tahu Silat Lintau yang dipelajari oleh Pak Baharom daripada Pandeka Talib dari Lintau, Sumatera, kamu belum lagi tahu 8 disiplin Silat Lintau yang lain. Orang selalu suka mengata aku kononnya aku mengaku pandai. Sebenarnya aku tak pandai cuma bezanya aku tahu yang mana satu Silat Lintau yang dipelajari oleh Tok Ki Baharom dari Pandeka Talib dan bagaimana rupa 8 disiplin silat lintau yang lain. Bukan aku yang kurang ajar kerana tidak menunjukkan langkah kerana Silat Lintau bukan milik aku dan aku menghormati Guru2 Tua di Lintau, Sumatera Barat yang MELARANG KERAS Silat Lintau di rakamkan untuk tontonan umum. Ini kerana Silat Lintau BUKAN Silat untuk SINETRON dll. Ingat! Jangan ingat Silat Lintau ini milik Tok Ki Baharom dan keturunannya. Jangan jadi macam yang sorang lagi kat Ipoh tu yang mengaku macam2 tentang Silat Lintau. Silat ini ada pengasasnya dan ada tempat lahirnya.

    Akhir sekali, silakan beritahu aku kalau memang kamu jujur, siapa kamu, dari mana kamu belajar, siapa yang mengajar kamu.

    ReplyDelete
  11. Assam'alaikum tuan,sebenarnya tuan yang tak jujur kalau benar tuan jujur paparkan semua tulisan saya. kenapa takut nak papar. orang lain boleh fikir dan komen dengan baik ,jujur dan ikhlas dan mencari kebenaran. Kita kalau banyak sangat bercakap banyak pula silapnya. jangan mudah melenting apabila dikomen. paparkan semua yang saya hantar kepada tuan, JANGAN TAKUT JUJURLAH PADA DIRI SENDIRI,WALAUPUN PAHIT TAPI MENJADI PENAWAR KEPADA SEKELIAN MANUSIA. Kenal diri baru kenal tuhan, kenal tuhan baru ikhlas kpd DIA. maka bahagia lah sekelian alam.

    Yang saya nak tahu silat Pak Baharom tak salah untuk di tunjukan. Saya tak perlu silat lintau sumantera. Saya hendak tahu silat lintau yang di sini bukan di sana. Kalau silat lintau sumantera saya tak tengok pun tak kisah. Apa ku kisah kan ..... Itu terpulanlah, bagi saya tak perlu mendapat kebenaran dari minangkabau. cukup lah dari pendekar Taib kepada Kulup endut kepada pak baharom kepada Pak Din saya rasa sudah cukup. Dan Saya tahu silat ini bukan silat keturunan. saya setuju pandangan tuan. Bagi saya cukup pengasasnya Pendeka Taib. Yang penting permainan dan langkah yang di bawah oleh Pendeka Taib dpt diwarisi kepada kita.

    Akhir kalam saya mohon kemaafan jika terdapat gangguan emosi dalam fikiran tuan bukan untuk menunjuk pandai tapi hanya mahu berkongsi ilmu dari tuan yang telah lebih 36 tahun bergelumang dalam warisan bangsa melayu di Malaysia dan persilatan SYABAS saya ucapkan kpd tuan.Semuga dipanjangkan umur dapat munafaat dari ilmu yang tuan sampikan dan mendapat amal Jariah yang di redhai oleh Allah swt dan kekasihnya Muhamad saw, ikhlas dari dunia hingga akhirat.Sekian Wassalamu

    ReplyDelete
  12. Dari awal mula saya dah minta dengan baik. Hubungi saya di emel lintaukelantan@gmail.com dan disitu baru kita berkenalan, cerita dan lain2 lagi. Saya nak kenal awak. Saya akan publish semua yang awak post tapi hubungi saya dahulu. Orang lain boleh buat gitu dan akhirnya datang kerumah saya, bermuzakarah dengan baik. Takda masalah pun. Saya ni, kalau orang sungguh nak tahu, saya akan bagi tahu, kalau orang tanya elok2 saya akan jawab elok2. Hubungi saya di emel yang saya bagi tu ya. Then we talk.

    Bye............ :)

    ReplyDelete
  13. Sampai sekarang saya masih menanti kemunculan Aidah di emel saya. Kenapa tak mahu memperkenalkan diri dengan sebenarnya. Apa yang hendak disorok?

    ReplyDelete
  14. Tuan, saya tidak takut atau menyorok diri dari tuan. Sebenar terus terang saya katakan bahawa tuan TAK ADA LANGKAH TIGA LINTAU PAK BAHAROM YANG SEBENAR. Kalau ada pun pada tuan tidak sebenarnya. Itu sebab apa yang tuan tujukkan dalam video yang saya tengok 100% bukan langkah tiga Pak Baharom.Kalau kita nak menjadi guru dapatkan dahulu ilmu yang sebenar jangan tercari2 perkara dalam mencari ILMU. Perlu ada KESABARAN DALAM BERMUZAHKARAH,MENBERI KOMEN,MENCARI DAN MENIMBA ILMU DUNIA AKHIRAT. PERPATAH BERKATA KALAU BELAJAR KEPALANG AJAl JIKA TAK TAHU BALIK KEPANGKAL JALAN. Maaf saya tak pandai itu yang saya tahu.

    ReplyDelete