Selamat Datang

Selamat Datang Ke Laman Perguruan Silat Lintau Yang Asli... Silat Lintau Yang Berasal Dari Tepi Selo, Lintau Buo Utara.

PERTUBUHAN SILAT LINTAU KELANTAN: PERSILEK Headline Animator

Monday 20 June 2011

Panglima Ismail - Panglima Kedah

PADA JAM 3:15 PTG TADI, SAYA MENERIMA PANGGILAN TELEFON DARIPADA CUCU CICIT PANGLIMA ISMAIL INI. MENURUT BELIAU ADA SEBAHAGIAN KISAH INI YANG PERLU DIPERBETULKAN... SAYA AKAN MEMBETULKAN SEMUA FAKTA SETELAH MENERIMA KISAH YANG SEBENAR... IKUTI PERKEMBANGAN KISAH PANGLIMA ISMAIL SELANJUTNYA NANTI... Dr. Kamal Shah...



Panglima Ismail - Panglima Kedah

Panglima Ismail merupakan seorang panglima kanan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II (1804 - 1845), sultan Kedah Darul Aman yang ke 22. Semasa pemerintahan baginda terdapat beberapa peperangan antara negeri Kedah dan Thai sehingga baginda terpaksa melarikan diri ke Perak, Melaka dan sehingga ke Temasik kerana Inggeris tidak mahu memberi pelindungan.


Peperangan yang terhebat sekitar 1821 itu lebih dikenali sebagai 'Musuh Bisik' telah menyebut ramai panglima-panglima Melayu yang berjuang menentang bangsa Thai laknat, namun kehebatan penglima-panglima tetap tidak dapat mempertahankan bumi tanah tumpah yang tercinta, Kedah Darul Aman. Antara panglima-panglima yang tercatat di dalam lipatan sejarah bangsa ialah seperti Panglima Taib Itam, Tok Morris (Tok Bomoh Idris), Tengku Muhammad Saad, Tunku Kudin dan ramai lagi.

Salah seorang panglima yang turut dikaitkan di zaman pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin ini ialah Panglima Ismail, namun cerita secara jelas tidak dapat dikaitkan dengan panglima ini kecuali di petik dari sejarah asal usul seni silat Cekak, Kuntau Tekpi dan Kalimah.

"Panglima Ismail, salah seorang panglima kanan kerajaan Kedah yang pernah menewaskan seorang batak bernama Tuah (bukan Hang Tuah) telah menurunkan ilmu silat ini kepada Panglima Tok Rashid. Manakala Panglima Tok Rashid pula telah mengamanahkan Silat Cekak ini kepada Yahya Said yang berasal dari Batu Kurau, Taiping sebagai 'pemegang amanah'".
petikan dari : http://silatcekak.org/persilatan/asalusul.html


PENEMUAN 1:

"Sejarah Kedah tidak begitu mencatatkan nama-nama panglima kerana sejarah negeri selalunya di tulis atas perkenan atau perintah sultan semata-mata dan setiap sejarah tertulis itu hanya berkisar tentang raja-raja juga".
Mengikut keterangan daripada seorang tokoh sejarah negeri Kedah iaitu
Allahyarham Dato' Ismail Saleh pada temuramah sekitar 2003.
PENEMUAN 2:

"Memang benar Panglima Ismail telah menewaskan Tuah tetapi Tuah itu bukanlah musuh, dia sebenarnya anak angkatnya sendiri dan memang benar juga Tuah itu adalah berbangsa Batak. Panglima Ismail tidaklah bertempur dengan Tuah walaupun Tuah telah mengamuk di kampung sendiri dan tidak dapat ditewaskan oleh kebanyakkan pendekar, maka Panglima Ismail di panggil untuk melemahkan amuk si Tuah. Tuah ini memang hebat orangnya kerana diceritakan bahawa tuah ini jenis 'pahat mata berapi', orang megah dan bergelar 'Tuah Lanun' kerana dia saja yang kerap keluar ke laut menangkap lanun-lanun. 

Kebijaksanaan dan tipu muslihat Panglima Ismail mengakhibatkan Tuah tertangkap akhirnya dan digodam dan dicampak ke laut dan sehingga sekarang ini tempat di mana Tuah dibunuh di panggil 'Tanjung Tuah'.
Temuramah dengan orang tua-tua di kawasan
Tanjung Tuah sekitar tahun 2004
PENEMUAN 3:

"Tuah telah diperintahkan sultan ke Kampung Binjai membawa peti yang mengandungi rahsia bangsa dan tanah air untuk diserahkan kepada penghulu kampung itu. Itulah sahaja iktiar terakhir sultan setelah mendengar nasihat guru baginda, namun Panglima Ismail tak sempat sampai ke kampung tersebut kerana telah dikepung oleh angkatan Thai dan Panglima tersebut terkorbang dalam pertempuran".
Temubual dengan Puan Aisyah seorang pengkaji mistri-mistri sejarah.
Akhirkata :

"Sejarah itu sentiasa hidup! Semalam lain, hari ini lain dan esok sudah tentu lainnya... kita tidak pasti apa yang sebenarnya berlaku dan siapakah mereka itu kerana tiada penulisan yang tepat mengenainya dan sudah pasti kita tidak pernah dapat menemubual mereka itu sendiri... jadi kita anggaplah sejarah itu akan pasti hidup dan berubah-ubah mengikut kisah dan cerita yang kita akan temui dari masa ke semasa..... itu sahaja yang ada".

http://hulubalangbanijawi.blogspot.com/2009/03/panglima-ismail.html

No comments:

Post a Comment