Seseorang menulis begini: ..... bayangkan iman kita dengan Saidina Umar ra dan Saidina Ali kw ,jauh berbeza walaupun kita katalah kita orang paling alim sekalipun dizaman ini takkan dapat melebihi iman mereka berdua, kesimpulan cerita nak buktikan kes zina boleh guna akal ,pakai Dna ,atau kamera ,tidak semestinya menggunakan kaedah 4 orang saksi ,jika dalam kes ketiadaan saksi, kesimpulan lain lagi jangan percaya ulama seriga bulan mengambang dalam ceramah berapi api nak buat hudud tapi bila boleh memerintah org tanya bila nak buat ,hukum hudud hanya 0000.01 dalam quran ,ni ulama ke biskut,
HUKUM ZINA DAN MENUDUH ZINA
Saksi
Firman Allah SWT, Surah an-Nisa’ :-
Maksudnya :- “Dan para wanita yang mengerjakan perbuatan keji ,
hendaklah ada empat orang saksi diantara kamu . Kemudian apabila mereka
telah memberi persaksian, maka kurunglah mereka dalam rumah sampai
mereka menemui ajalnya, atau sampai Allah memberi jalan lain kepadanya
“. [an-Nisa’ : 15]
Firman Allah SWT, Surah an-Nur :-
Maksudnya :- “Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik
dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka
delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat
selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik”. [an-Nur : 4]
Firman Allah SWT, Surah an-Nur :-
Maksudnya :- “Mengapa mereka tidak mendatangkan empat orang saksi atas
berita bohong itu? Oleh karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi
maka mereka itulah pada sisi Allah orang-orang yang dusta”. [an-Nur :
13]
Syarat-syarat Menjadi Saksi
1. Baligh lagi berakal. Oleh itu tidak boleh diterima tuduhan yang
dilakukan oleh orang gila, kerana cakapnya tidak boleh diterima.
2. Islam, sekiranya tuduhan dilakukan terhadap orang Islam, kerana
kesedarannya terhadap perhitungan dosa pahala dan sebagainya. Di samping
itu, perkara zina dan liwat ini termasuk dalam hukum hudud Islam yang
dinaskan.
3. Mempunyai pancaindera yang sihat. Tidak diterima saksi yang tidak jelas penglihatan, tuli dan bisu.
4. Adil, yakni seseorang yang diketahui tidak melakukan mana-mana dosa
besar, dosa kecil secara berterusan dan perkara-perkara yang menjatuhkan
maruah, walau pun tidak berdosa.
5. Lelaki, yakni dalam perkara hudud dan qisas. Oleh kerana zina dan
liwat termasuk dalam perkara hudud, maka saksi wanita tidak diterima
dalam perkara ini.
6. Tiada tohmahan (kekeliruan yang menarik manfaat atau menolak
mudarat), berkepentingan dan prejudis seperti menjadi saksi kepada bapa,
anak atau majikannya, atau orang yang diketahui bermusuh dengan orang
yang dituduh yang akan memburukkannya sahaja. Maka tidak boleh menerima
penyaksian saksi yang ada kaitan dengan konspirasi politik dan
sebagainya.
7. Bilangan yang cukup. Pada tuduhan zina dan liwat, memerlukan empat orang saksi.
8. Keempat-empat saksi melihat (perbuatan zina dan liwat itu) bersama-sama.
9. Memberi keterangan dalam majlis (persidangan) yang sama.
Keterangan saksi yang berlapis yang hanya menerima berita dari orang
lain [hearsay] juga tidak boleh diterima.Saksi dalam tuduhan zina dan
liwat bukan sahaja wajib memenuhi syarat-syarat tersebut tetapi juga
hendaklah melihat kesalahan itu berlaku mengikut takrifnya secara jelas,
yakni melihat anggota kemaluan yang melakukannya secara jelas.
Kesemua perkara tersebut menunjukkan bahawa tuduhan zina dan liwat, tidak boleh dilakukan secara sewenang-wenangnya.
No comments:
Post a Comment