Baru-baru ini, saya ditertawakan rakan-rakan apabila saya memberitahu mereka bahawa saya tidak memiliki keris. Ada yang sampai berkata, Guru Silat apalah Doktor ni, keris pun takda... tersinggung jugak rasa bila orang mengata begitu. Adakah dia faham apa yang dia perkatakan?
Keris adalah salah satu artifak simbol dan identiti keagungan bangsa Melayu yang mempunyai peranan dan fungsi yang istimewa dan unik dan tidak mudah pupus sejak ia mula dicipta sehingga kini. Menurut seorang pengkaji barat, Edward Frey, Keris merupakan lambang budaya yang terpenting bagi masyarakat Melayu.
Fungsi keris di Alam Melayu bukan sekadar alat mempertahankan diri atau digunakan dalam pertarungan. Keris adalah sebahagian daripada pemakaian penting seorang sultan atau raja Melayu sebagai lambang legitimasi kerajaan dan kedaulatan baginda (Utusan Malaysia, 7 November 1985). Ia juga digunakan sebagai pelengkap pakaian lelaki, azimat, pelindung diri dan rumah tangga, untuk memperoleh kekayaan, menundukkan manusia, jin dan haiwan, menolak bala, pelaris dagangan (UtusanMalaysia, 2 Mac 1996)
Apa tu keris?
Keris
harus terdiri dari dua bahagian iaitu bilah dan ganja. Dalam falsafah
Jawa Hindu, bilah merupakan lingga, sedangkan ganja merupakan yoni.
Kesatuan lingga dan yoni membawa maksud harapan atas kesuburan,
keabadian dan kekuatan.
Bilah
keris selalunya dibuat tidak tegak lurus. Kedudukan bilahnya lebih
miring atau condong. Ini adalah sifat masyarakat melayu yang sentiasa
tunduk. Namun jauh lebih hebat dari itu, masyarakat melayu telah
menjumpai teknik menusuk yang baik. Dengan bilah yang condong, ini
menghasilkan tusukan yang berskala lebih besar bila ia menusuk dalam
tubuh.
Ukuran
panjang bilah lazimnya antara 33 cm hingga 38 cm. Beberapa keris luar
Jawa mencapai 58 cm, bahkan keris Filipina panjangnya mencapai 64 cm.
Yang terpendek adalah keris Buda dan keris buatan Nyi Sombro Pajajaran
iaitu sekitar 16-18 cm. Namun begitu wujud juga keris yang jauh lebih
pendek tetapi ia tidak dirujuk sebagai sebilah keris.
Keris
dibahagiankan kepada 2 kelompok besar. Satu yang lurus dan satu yang
berluk-luk. Jumlah luk ini mulai dari 3 luk hingga 13 luk. Keris yang
lebih dari 13 luk bukanlah keris yang tidak baik tetapi disebut sebagai
keris kalawija (keris yang dicipta untuk kegunaan tertentu).
Untuk
pamor pula, terdapat lebih dari 150 ragam pamor. Pamor dikatakan
sebagai bahagian keris yang terpenting, menurut kepercayaan masyarakat
umum, pamor mempunyai keuasa ajaib luar biasa yang sangat besar dan
dapat mempengaruhi kehidupan si pemiliknya.
Dalam
semua ciptaan senjata tradisional Melayu dapat dihuraikan satu demi
satu dan ceraian-ceraian bahagian yang terdapat padanya. Ini bolehlah
dihuraikan sebagai berikut: hulu biasa
diperbuat menggunakan kayu, tulang, tanduk, gading, juga dari logam
seperti emas, perak dan tembaga yang padu atau membalut pada bentuk yang
diperbuat daripada kayu. Matanya diperbuat daripada berbagai jenis besi dan besi waja. Sarung dan sampirnya diperbuat sama seperti hulunya menggunakan bahan yang hampir sama. Ganja dan mata dibentuk daripada besi dan fungsi ganja ialah untuk menyelamatkan buku lalu tangan dari mata keris musuh semasa bertikam. Pendongkok
iaitu perhiasan yang diletakkan menyarungi puting mata keris hingga ke
ganja dan kemudiannya barulah hulu keris dipasang dengan putting rajam
itu dan dicucukkan di lubang yang disediakan pada hulunya. Pendongkok
ini juga biasanya diperbuat dari logam, tembaga, suasa dan emas.
Mata
keris memainkan peranan utama di mana baik buruknya dinilai pada
matanya. Ciptaan mata keris ini mahupun berluk atau lurus, kita akan
terbayang nyalaan api atau lidah api. Menifestasi ini merupakan
imaginatif yang sangat tinggi nilainya.
Keris: sejarahnya yang panjang…
Keris
adalah khazanah budaya yang cukup istimewa. Gambar timbul (relief) yang
paling kuno memperlihatkan besi telah wujud semasa pembentukan prasasti
batu yang ditemui di Desa Dakuwu, di daerah Grabag, Magelang, Jawa
tengah. Prasasti ini menggunakan huruf pallawa dan mempunyai
gambar-gambar seperti kapak, sabit, belati, pisau dan keris. Ini
menunjukan masyarakat melayu pada masa itu telah mencipta seni pahat
yang bernilai tinggi.
Lukisan
gambar timbul pada candi Borobudur, Jawa tengah menunjukan beberapa
parajurit membawa senjata berbentuk keris. sewaktu Candi Borobudur
dibongkar, telah ditemui sebilah keris tua yang masih lengkap bilah dan
hulunya di lubang stupa candi tersebut. Dari sini wujudnya teori bahawa
keris tersebut telah diletakkan oleh seseorang selepas candi itu
dibangunkan. Wujud juga teori yang menyatakan keris tersebut telah
tertanam lebih lama sebelum kewujudan candi tersebut. Keris itu kini
tersimpan di Muzium Ethnografi, Leiden, Belanda.
Ada
juga teori yang menyatakan keris sudah berkembang di Nusantara sejak
1000 masihi. Pendapat ini diasaskan dari laporan seorang musafir Cina
pada tahun 922 Masihi. Menurut beliau, seorang Maharaja Jawa memberi
hadiah kepada Kaisar Tiongkak “a short swords with hilts of rhinoceros horn or gold”
(pedang pendek dengan hulu terbuat dari cula badak atau emas). Laporan
itu hampir serupa dengan prototaip keris yang tergambar pada Candi
Borobudur.
Pada
abad ke-14 iaitu zaman kerajaan Singasari, terdapat patung dewa Siva
memegang keris panjang pada tangan kanannya. Patung ini pastinya tidak
dibawa dari India kerana patung disana tidak mempunyai patung yang
memegang keris. Patung ini kini disimpan di Muzium Ethnografi, Leiden,
Belanda.
Fakta paling jelas tentang kewujudan keris ialah laporan pengembara bernama Ma Huan. Dalam Laporannya dalam Yingyai Shen-Lan (The
Overall Survey of the Ocean’s Shores) tahun 1416, sewaktu beliau
mengunjungi Majapahit bersama rombongan Cheng-Ho, beliau menyaksikan
hampir semua lelaki termasuk kanak-kanak memakai pulak. Pulak
digambarkan sebagai belati lurus atau berkelok-kelok. Apa yang
dimaksudkan oleh Ma Huan itu ialah keris.
Ma Huan menulis “These
daggers have very thin stripes and within flowers and made of very best
steel; the handel is of gold, rhinoceros, or ivory, cut into the shape
of human or devil faces and finished carefully”.
Keris
mencapai bentuknya seperti yang kita lihat hari ini ialah pada sekitar
abad ke-12 dan ke-13 iaitu pada zaman Majapahit. Selepas para empu
bermigrasi keluar dari Jawa, keris mula tersebar ke Palembang, Riau,
Semenanjung Malaysia, Brunei, Filipina Selatan, Kemboja (Champa) dan
Patani, Thailand.
Buku
pertama yang ditulis oleh orang barat adalah buku The History of Java,
tulisan Stamford Raffles (1817). Inilah buku yang pertama menyebut
tentang keris. Raffles menulis secara terperinci tentang keris
semenanjung. Namun malangnya, sebenarnya Raffles menulis tentang keris
jawa.
Budaya awal pembentukan keris
Keris
tertua yang dibuat adalah di sekitar abad ke-6 atau ke-7. Keris yang
dibuat di Jawa ini dikenali sebagai keris Buda. Sesuai sifatnya sebagai
sebuah karya awal budaya, bentuknya masih sederhana. Namun begitu,
pilihan besi yang digunakan tidak jauh berbeza dengan keris masa ini.
Bezanya hanya keris tersebut tidak berpamor.
Sesuai
dengan perkembangan budaya, bilah keris terus bertranformasi. Dari
bilah yang berelatif gemuk, pendek dan tebal, secara beransur-ansur
menjadi lebih nipis, langsing dan panjang. Ecara perlahan-lahan juga ia
menjadi semakin cantik.
Oleh kerana keris ini tersebar di seluruh Nusantara, keris mempunyai banyak nama padanan. Di Bali, Keris disebut sebagai kedutan, Sulawesi disebut selle atau tappi, di Filipina di sebut sundang. Di daerah-daearah lain keris juga disebut kerih, karieh atau kres.
Keris
adalah senjata seni yang meliputi seni tempa, seni ukir, seni pahat,
seni bentuk serta seni perlambangan. Pembuatanya selalu disertai doa-doa
tertentu. Bahan pembuatan keris adalah besi, baja dan bahan pamor.
Salah
satu pamor yang cukup istimewa ialah batu meteorit yang mengandungi
unsur titanium. Pemilihan batu meteorit ini merupakan penemuan terhebat
masyarakat melayu. Ini kerana unsur tatinium itu adalah keras, kuat,
ringan, tahan panas dan tahan karat. Dalam peradaban sekarang, titanium
dimanfaatkan untuk pembuatan roket, peluru dan pesawat angkasa lepas.
Menariknya, orang barat hanya menjumpai titanium pada tahun 1791.
Besi
dan pamor ditempa berulang-ulang dan berlapis-lapis. Pada umumnya,
keris paling rendah buatanya terdiri dari 64 lapisan. Keris sederhana
memerlukan 128 lapisan. Keris yang berkualiti baik mempunyai lebih dari
200 lapisan. Segala benda yang tipis akan menjadi jauh lebih kuat bila
benda itu berlapis-lapis. Teori ini telah ditemui oleh para empu
berabad-abad lampau. Teknologi ini hanya ditemui oleh masyarakar barat
pada abad ke 16. Itu pun bukan berkait dengan besi tetapi kayu lapis
(plywood).
Bukan alat membunuh
Walaupun
penulis barat menggolongkan keris sebagai senjata tikam, namun
sebenarnya keris jauh lebih penting dari itu. Jika benar keris digunakan
untuk membunuh, komposisi keris seharusnya lebih panjang dan tajam.
Paling penting ia tidaklah perlu dicipta dengan cantik dan sukar.
Dari
sudut psikologi, keris dapat menambah keberanian dan percaya diri.
Keris juga merujuk kepada darjat dan pangkat. Pada zaman dahulu, seorang
utusan raja dianggap sah apabila membawa salah satu keris milik raja
yang mengutuskannya. Bila seorang pegawai kerajaan menduduki jabatan
tertentu, satu upacara bernama wisuda akan dilaksanakan. Pegawai baru
ini akan mendapat sebilah keris dari jabatanya. Budaya ini masih
dilestarikan di Brunei
Selain
itu keris juga bertindak sebagai pakaian adat. Di Jawa contohnya, keris
digunakan sebagai salah satu instrument penting dalam pakaian adat.
Sebagai contoh, apabila seseorang pengantin lelaki gagal untuk hadir di
majlis perkahwinannya, beliau boleh mengirim kerisnya sebagai simbol
bahawa dia mendapat gangguan dan tidak boleh hadir untuk majlis
tersebut. Pengantin perempuan boleh meneruskan majlis tersebut dengan
bersanding dengan keris tersebut di atas pelamin.
Di
Sumatera juga diketahu bahawa wujud upacara keagamana menggunakan
keris. Pada masa penjajahan Belanda, upacara bersih desa disertakan
dengan sebilah keris bernama keris sajen. Sebelum ini diketahui bahawa
keris digunakan oleh masyarakat primitif sebagai alat penyembahan kepada
sang hiang.
Di
Sumatera Barat, seorang anak lelaki yang ingin merantau harus
dibekalkan dengan sebilah keris oleh orang tuanya sebagai simbol memberi
kebenaran dan simbol keluarga jika terpisah di kemudian hari.
Memang ada keris yang digunakan untuk membunuh orang misalnya digunakan oleh algojo untuk hukuman bunuh.
Seni Persenjataan Dan Budaya Keris Melayu
Senjata
tradisional di alam Melayu mempunyai kedudukan taburan yang paling
luas. Berbicara tentang senjata bererti seseorang itu pasti mengulas
tentang kehidupan masyarakat melayu dan daerah serumpunnya.
Seni
persenjataan dan budaya keris melayu adalah merujuk kepada bagaimana
keris itu ditahapkan dikalangan masyarakat Melayu sehingga ia dijadikan
sebagai senjata yang mempunyai susila penggunaan, pembuatan dan
pemakaian.
Senjata
rumpun Melayu yang paling terkenal di seluruh dunia dahulu dan sekarang
ialah keris dan kini sungguhpun tidak lagi berfungsi sebagai alat
mempertahankan diri, tetapi ianya masih diperagakan sebagai salah satu
dari alat kebesaran dalam adat istiadat diraja.
Pada
sesetengah mereka yang masih teguh kepada pegangan hidup menyifatkan
keris mempunyai pengaruh psikologi yang kuat dalam kehidupan,
kepercayaan dan amalan. Oleh kerana pendapat ini telah sebati, maka
keris dipuja dan menjadi barang keramat yang sakti dan dihormati.
Kepercayaan sedemikian masih meresap hingga sekarang.
Oleh
kerana keris adalah satu-satunya ciptaan yang unik rumpun melayu, maka
secara sendirinya ia menonjolkan ragam senihias pada keseluruhan ciptaan
dan rupabentuk
Dalam
banyak nama sebutan kepada senjata keris terdapat satu jenis yang
dinamakan keris sundang ataupun Sundang sahaja. Ianya dianggap sebagai
“raja” bagi segala senjata Melayu. Berasal dari Sulawesi dan
diperkenalkan di Semenanjung Malaysia pada abad ke-17. Sundang digunakan
sebagai senjata untuk memotong dan melibas dan jarang sekali untuk
menikam. Bentuknya hampir sama dengan bentuk pedang, bermata lebar serta
lurus ataupun berlok direkabentuk sama seperti mata keris dengan teknik
dan kepakaran yang jitu.
Motif Dan Ukiran Pada Ulu Dan Sarung Keris
Ukiran
pada ulu dan sarung keris adalah melambangkan kepada jenis keris itu
sendiri serta bentuk penggunaannya. Pada asasnya terdapat ukiran yang
begitu halus pada ulu dan sarung keris maka bahan yang digunakan untuk
menghasilkan keris menjadikan ianya lebih tinggi darjat atau tahap
kemahiran pengukir itu sendiri. Setiap motif dan ukiran melambangkan
dari mana keris itu berasal dan sejauh mana ketinggian pengukir-pengukir
halus atau kayu. Ukiran dan motif juga melambangkan kepada citarasa
pengukir dan ilham itu sendiri.
Terdapat
11 bentuk ulu keris di dunia melayu – 1. Ulu keris Bali bertatah Emas
2. Ulu keris Bali 3. Sumatera 4. Madura 5. Sumatera 6. Semenanjung (Jawa
Demam) 7. Jawa 8. Pekaka (Patani) 9. Sulawesi 10. Solo 11. Moro
Ukiran
dan motif pada sarung keris tidaklah menonjol seperti ukiran ulu keris,
namun bentuk dan saiznya memberi gambaran bentuk bilah yang tersimpan
didalamnya. Ia mendekati ungkapan Melayu “setinggi-tinggi bangau
terbang, akhirnya ke belakang kerbau juga hinggapnya”. Begitulah dengan
sarung keris, sewaktu keris digunakan untuk menikam musuh dan lawan,
keris tetap akan pulang ke sarungnya.
Keris Dalam Perspektif Islam
Ia
merupakan satu persoalan yang bersabit dengan pengaruh Islam sama ada
kepada golongan pemakai, pembuat atau pengukir. Islam meletakkan senjata
sebagai suatu perkara yang penting dalam kehidupan, khususnya dalam
konteks untuk mempertahankan diri. Mempelajari kemahiran bermain senjata
adalah fardhu kifayah. Rasulullah S.A.W pernah bersabda:
“ ajarilah anak-anak kamu bermain panah dan berenang…..”
Hadis
ini menunjukkan Islam menggalakkan umatnya yang cergas, tangkas dan
cekap bermain senjata dan juga pandai berenang. Dengan memiliki
kecekapan tersebut akan dapat mempertahankan diri dari serangan musuh
dan menjadi orang yang berani untuk berjuan, khususnya menegakkan syiar
Islam.
Sebahagian
besar daripada senjata, termasuklah keris diperbuat daripada besi yang
kuat yang digali dari perut bumi. Manusia tidak sukar untuk mengenal
pasti darimana untuk mencari bahan-bahan yang seumpama ini. Ini kerana
ilmu tentang wujudnya logam di perut bumi telah diceriterakan oleh
Al-Quran. Firman Allah S.W.T (bermaksud).
“…. Dan
kami telah menciptakan besi dengan keadaanya mengandungi kekuatan yang
handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia dan supaya ternyata
pengetahuan Allah S.W.T tentang orang yang menegak dan mempertahankan
agama Allah serta menolong rasul-rasulnya, padahal balasan baiknya tidak
kelihatan, sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa”; (Al-Hadid:25)
Pada
prinsipnya, ‘senjata’ dalam Islam adalah bertujuan sebagai alat untuk
mempertahankan diri. Ini kerana Islam meletakkan manusia dan keimanan
itu sebagai martabat yang tinggi yang perlu dilindungi dari ancaman
pengaruh luar yang boleh merosakkan agama dan masyarakatnya. Justru itu,
memiliki senjata dan mempelajari ilmu persenjataan adalah suatu fardhu
kifayah, atas niat untuk mempertahankan agama.
Tatahan
kalimah-kalimah agama lazimnya dapat dilihat pada bahagian pangkal
tulang atau hulu keris. Keris Sultan Abdul Jalil (kurun ke-18),
umpamanya merupakan salah sebuah keris yang mempunyai identiti seumpama
itu. Ayat-ayat Al-Quran atau kalimah-kalimah yang menunjukkan
nilai-nilai Islam pada sesebilah keris juga sering dilihat pada bahagian
sarungnya. Diantara keris yang terkenal mempunyai ciri ini ialah Keris
Cik Siti Wan Kembang (kurun ke-18), Kelantan.
Kedatangan
Islam di Nusantara bermula sejak abad ke-14 dan menjadi semakin meluas
dan mantap pengamalannya pada abad ke-16 sampai dengan abad ke-20 turut
mempengaruhi rupa bentuk dan mata keris itu sendiri. Tulisan-tulisan
pada abjad Al-Quran dan Jawi turut menghiasi mata keris, hulunya turut
diubah bentuknya menjadi lebih samar dan tidak berbentuk lembaga kecuali
Keris Bali, Madura dan Lombok.
Untuk mengetahui selanjutnya sila ke SINI
No comments:
Post a Comment